Follow me
0

Fitness trendy – co je IN, kde a proč?

Co se řeší ve fitness, inspirace, inovace, novinky. Fitness není kulturistická posilovna.
Úžasná doba pro provozování fitness!

Fitness trh je i v České republice velmi bujnou větví wellness aktivit, má dlouhou tradici a velkou skupinu příznivců. V Čechách najdeme řadu špičkových fitness center s kompletní nabídkou služeb a produktů pro klienty. Je tu také poměrně velké zastoupení větších či menších regionálních fitness center a pak také řada fitness zón, které jsou součástí mnoha provozů zaměřených na zdraví, krásu a kondici, ve wellness centrech.

Zaznamenáváme originální fitness koncepty, franšízové provozy i takové, kterým propůjčili a vedou je slavné či známé osobnosti.

Všechny fitness centra stále inovují, sledují novinky a trendy a inspirují se v zahraničí, tedy na trzích, které jsou velké a rozvinuté. Pozornost se upíná zejména do Spojených států. Hledají se inovace zejména pro provozní záležitosti, v komunikaci s klienty i samotnými zaměstnanci,  a také pro provozní náklady a marketing.

Evropa má v současné době mnohem více klubů než USA. Spojené státy však, i přes nižší počet klubů, mají vyšší počet členů. Důvodem mohou být menší kluby v Evropě a vyšší počet členů na jeden klub v USA. Evropa se snaží dohnat USA a v některých parametrech je Evropa dokonce úspěšnější. Co tedy může ovlivnit efektivitu provozování fitness centra?

Pro názornost a představu o fitness trhu jsou důležitá fakta a poznatky od předních provozovatelů fitness klubů v Evropě. Sledují se především statistiky v počtu členů, počtu klubů a business modely ( koncepty) jejich provozovatelů.

Dovolíme si se souhlasem provozovatelů využít modely následujících fitness řetezců: Health City (Holandsko, Francie, Španělsko, Německo, Belgie, Itálie), Evo Fitness (Norsko, Finsko), Fitness Hut (Portugalsko), Fitness World (Dánsko), Inge Sport (Španělsko), Prime Time Fitness (Německo), McFit (provozovatel ve 4 státech se sídlem v Německu). Klíčem pro všechny provozovatele je konstantní inovace.

„Sledujeme zcela nové příležitosti pro expanzi ve využívání nových technologií a síťových komunikací. Je to úžasná doba pro provozování fitness klubů.“ říká Rasmus Ingeslev majitel Fresh Fitness (Norsko, Dánsko).

Vzrůstající konkurenci velkým hráčům lze jednoznačně vnímat ze specializovaných či malých studií zaměřujících se na privátní osobní trénink, fyzioterapii, funkční trénink či zdravotní specializace.

Deset oblastí ovlivňující současné evropské fitness

Ekonomické hrozby – zejména důležité pro jihoevropské státy

  1. Současná pozice a vize na 5 let – krátkodobá  –  dlouhodobá strategie
  2. Klubové členství – délka kontraktu a další příjmy
  3. Osobní trénink/ Funkční trénink/Cvičení doma – členství mimo klub
  4. Zdraví jako základ –změna pohledu klientů
  5. Veřejný sektor ve spolupráci s privátní sférou (Inge Sport)
  6. Využití technologie, internetové nabídky (Fitness Hut, McFit, Wexer, Gartner)
  7. Skupinové cvičení (Les Mills, Zumba, Yoga, Pilates) a lekce s virtuálním trenérem
  8. Low Cost kluby – růst a progres
  9. Klubový servis – kvalita, image, důvěra členů
  1. Ekonomické hrozby: Ve státech jižní Evropy můžeme v posledních třech letech sledovat uzavírání stovek klubů. Další je budou v letošním roce následovat. Fitness centra jsou uzavírána nebo skupována mezinárodními řetězci. Fitness průmysl byl nejvíce zasažen vládními kroky a to zejména vzestupem DPH ze 6% na 22%. Výrazně nižší kupní síla zahraničních investorů a dramatický nástup nezaměstnanosti má rovněž vliv na vývoj fitness v daném regionu.
  1. Současná pozice a vize na 5 let: Je potřeba si definovat, kterým směrem se klub bude dlouhodobě ubírat a co je cílem klubu v pohledu k zákazníkovi.  Prime Time Fitness ve Frankfurtu se zaměřuje na manažery v obchodní části města. Atraktivní lokalita, rychlé tréninkové programy s omezeným počtem účastníků (Semi private training), žádné skupinové lekce a velmi kvalitní zázemí včetně všech doplňkových služeb. Cenová hladina 49 – 59 Euro za měsíc. Stejně velký klub patřící řetězci Evo Fitness nenabízí žádné doplňkové služby. Nemají téměř žádné zaměstnance. Prostor v klubu si pronajímá 5-8 osobních trenérů, kteří kromě svých lekcí mají rovněž rozepsané služby tak, aby v klubu byl stále přítomný jeden trenér v případě potřeby klientů. V této fázi funguje trenér jako „Gym Instructor“ a za tuto práci není extra placen. Jedná se o zpětnou činnost pro provozovatele klubu.

Velkou změnu dlouhodobé strategie můžeme sledovat u fitness řetězce Health City (Benelux, Itálie, Francie, Španělsko), který koupil část klubů operátora Fitness First. Health City vytvořil dva základní modely činnosti klubů. Některé kluby po odkoupení uzavřel, některé kompletně přestavěl, některé drobně upravil a přejmenoval. V současné době Health City pracuje pouze se dvěma modely. Kompletní nadstandardní servis a nebo low-cost. Nic mezi tím pro tento řetězec neexistuje. Ve většině klubů se nový operátoři přiklonili od původně kulturistických posiloven ke zcela transparentně orientovanému servisu na zdravotně-kondiční péči, prevenci úrazů a na populaci 50+.

  1. Klubové členství – délka kontraktu a další příjmy: David Patchell-Evans, ředitel 312 klubů největšího kanadského řetězce „Good Life Clubs“ říká: „Když vstupujete do podnikání, měli byste již od počátku myslet také na možnost prodeje Vašeho podniku zhruba za pět a více let. Nikdy není příliš brzy na přípravy prodeje klubu nebo v případě Good Life na přípravu nákupu nových klubů od neúspěšných provozovatelů. Je potřeba mít vždy dobré postavení na trhu, dobré finanční cash-flow, dobře fungující systém včetně kvalitních zaměstnanců a být připraven na akci ve správný čas.

Jednorázový vstup nebo dlouhodobý kontrakt?

Nastavení cenové politiky je od počátku pro provoz centra velmi důležité. Zatímco státy střední a východní Evropy stále ne zcela úspěšně bojují se zavedením klubového členství, většina západních zemí Evropy je stále více pod tlakem ohledně podepisování ročních smluv. V poslední době sledujeme odstupování od dlouhodobých, tedy ročních a delších smluv. Novým trendem se stávají členství na kratší dobu s kratší, většinou měsíční výpovědní lhůtou. Jako příklad lze uvést řetězce Pure Fitness v Anglii, Evo Fitness ve Skandinávii či Fitness Hut v Portugalsku. Mnoho klientů se nechce upisovat na dlouhou dobu, pokud klub pravidelně nevyužívají. Jiní zase preferují využívání klubu pouze v měsících se špatným počasím. Jako provozovatelé bychom těmto signálům měli naslouchat.

Přední hráči na trhu generují více než 30% zisků ze sekundárních činností klubu, tedy mimo pravidelné poplatky za užívání klubu. Toto procento se bude v následujících letech pravděpodobně zvyšovat. Jako možnost lze uvést následující příklad.

  1. Osobní trénink, funkční trénink, domácí cvičení a služby mimo klub: Tobias Mews se velmi detailně zmiňuje na svém blogu na téma: „Vystupme z boxu“. Osobní trénink  generuje v současné době dle statistik přibližně 8-11% obratu klubu. Funkční trénink, který začal svůj boom před 15 lety v USA, výrazně napomáhá k propagaci osobních tréninků a to zejména díky novým pomůckám jako je TRX, lana, Kettlebells, GRAVITY on Total Gym, Power Bags a další . Tyto pomůcky si vyžadují odbornou pomoc, pokud chceme provádět trénink bezpečně a správně. Nad rámec klasických služeb je potřeba začít vnímat možnosti spolupráce s klientem mimo zdi klubu. Například Health City se velmi intenzivně věnuje online tréninkovým typům či prodeji produktů a služeb pro své klienty. Než se začneme obávat odchodu klíčových trenérů, kteří pomýšlejí na to stát se Vašimi konkurenty, je zapojení jejich schopností i znalostí do online spolupráce velmi atraktivním návrhem.

5. Zdraví jako základ – změna pohledu klientů: Dobrou zprávou pro celý fitness průmysl je vzrůstající vnímání skutečnosti, že veřejný zdravotní systém není dlouhodobě schopný ufinancovat veškeré náklady spojene s podceňováním prevence a optimálního zdraví. Lidé jsou ochotni více investovat do svého zdraví a do péče zaměřené na upevnění fyzické kondice. Lidé si udržují lepší zdravotní stav i ve starším věku v obavách o ztrátu zaměstnání díky mladším kolegům. Kvůli zvyšujícímu se tlaku na trhu práce vzrůstá i potřeba vyšší mentální, fyzické a psychické odolnosti. Tato specifická skupina populace není primárně zaměřena na nejlepší cenu poskytovaných služeb, ale především na kvalitu výsledku vynaloženého úsilí.

6. Veřejný sektor ve spolupráci s privátní sférou: V poslední době vzniká stále větší tlak na vlády jednotlivých států snižovat náklady ve veřejném sektoru. Dochází k chátrání stadiónů, plaveckých bazénů i jiných sportovišť. Britská premiérka Margaret Thatcherová již před mnoha lety zahájila privatizaci veřejných sportovišť. Inge Sport ve Španělsku v současné evropské krizi využívá stejného modelu a přebírá sportoviště, která byla dříve provozována státními institucemi. Podobné a velmi úspěšné zkušenosti mají také ve Švédsku. V současné době je více než 10% veřejných sportovišť včetně bazénů provozováno soukromými společnostmi.

7. Využití technologie, internetové nabídky: Online členství je stále populárnější ve většině států Evropy a to nejen v Low-cost klubech. Jasným příkladem je Pure Fitness (Anglie), Fitness Hut (Portugalsko) a také Evo Fitness (Skandinávie), kde již nelze jinak než online podepsat členství v klubu. Placení za všechny služby kartou v klubu je nyní již samozřejmostí. Kompletní bezhotovostní transakce v klubu provozují  McFit, Prime Time Fitness, Fresh Fitness a mnoho dalších.  Klienti se sami starají o své klubové účty. V současné době lze již také zaznamenávat platby za vstup, členství či jednotlivé placené skupinové lekce přes SMS.

8. Skupinové cvičení (Les Mills, Zumba, Yoga, Pilates) a lekce s virtuálním trenérem: Celosvětové fenomény jako Les Mills nebo Zumba dokázaly a stále dokáží plnit sály skupinových lekcí. Je potřeba být vždy připraven na nové skupinové trendy a být dostatečně flexibilní s jejich implementací. Yoga a Pilates již neodmyslitelně patří do rozvrhu každého klubu. Novým trendem se stávají lekce s virtuálním trenérem. Finančně efektivní řešení nabízí variabilitu obtížnosti lekce se zachováním energetické atmosféry studia.

9. Low Cost kluby – růst a progres: Většinu států Evropy se již více či méně zapojila do nabídky nízkonákladových center.  Tento sektor se rovněž stává více diverzifikovaný a to nejen výší klubového členství, ale zejména rozsahem poskytovaných služeb. Je spousta možností jak využít předností Low-cost nebo je možné některé parametry implementovat do stávajícího centra. Nicméně ne každý klient hledí na cenu jako na primární aspekt při výběru svého klubu. Statistiky hovoří, že pouze 10% klientů je ochotno polevit ve svém standardu na úkor nižší ceny. Z tohoto důvodu je potřeba velmi kvalitně pracovat na svých službách, svém personálu a předčít očekávání svých klientů při každé jejich návštěvě.

10. Klubový servis – kvalita, image, důvěra členů: Pokud se chceme na první pohled oddělit od našich konkurentů a nebo od Low cost klubů, je potřeba nastavit přesně pozorovatelný standard klubu.  Je potřeba, aby klient zcela vnímal vizi a sdílel ji. Vnímal individuální přístup a dosahoval více či méně měřitelných výsledků. Optimální je nastavení efektivní spolupráce se zdravotním sektorem, tedy s odbornými lékaři, fyzioterapeuty atd. Nastavené standardy musí být vnímány i mimo klub a musí být konzistentní ve své úrovni. Švýcarsko je lídrem v systému zvaném Qualicert, kdy zdravotní pojišťovny a korporace poskytují poměrnou úhradu poplatku za klubové členství či jednorázový poplatek v centru těm klientům, kteří pravidelně využívají služeb „certifikovaných“ fitness klubů. Tento model je nyní zaváděn rovněž v Německu a ostatních státech Evropy v rámci norem DIN.

Shrnutí: Je mnoho fitness řetězců a majitelů fitness klubů, kteří i ve zdánlivě složité ekonomické době dokáží vytvářet meziročně velmi atraktivních hospodářských výsledků. Stávají se inspirací pro ostatní. Díky efektivní spolupráci s národními či nadnárodními fitness asociacemi jako je celosvětový lídr IHRSA či regionální Česká komora fitness jsou ochotni spolupracovat na rozvoji fitness a zdravého životního stylu.

*Jako zdroj pro článek byly použity materiály a statistiky společnosti IHRSA,
připraveno ve spolupráci s  3D FITNESS s.r.o – zakládající člen České komory fitness a hrdý zástupce IHRSA pro ČR a SR.

 

Kam dál?
rubriky:

Wellness kosmetika
Wellness trendy
Krása a zdraví
Medical wellness- spolupráce medicíny a wellness
Wellness interiéry – stavba wellness
Wellness provoz – klienty, zaměstnanci-marketing
Bazény, vířivky, spa

Fotogalerie wellness – inspirace
Sauna a saunování

Wellness vybavení

 

 

profesionální kosmetika, profesionalni kosmetika, kosmetika pro kosmeticky, kosmetika pro kosmetičky, kosmetika do salonu, spa kosmetika, profi kosmetika pro kosmetičky, kosmetika profi, profi kosmetika, saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny, wellness kosmetika, kosmetika wellness, bio kosmetika, přírodní kosmetika v salonu, prirodni kosmetika do wellness, kosmetika novinky, novinky kosmetika, kosmetika pro profesionály, kosmetika pro profesionaly, kosmetika wellness, spa wellness kosmetika, profesionální kosmetika salonní, salonni kosmtika, kosemtika do salonu, profesionalni kosmetika do salonu, profesionalni spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionální salonní kosmetika, profi kosmetika, spa kosmetika, kosmetika spa,  saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny,

 

spa, spa wellness, wellness spa, wellness a spa, spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionalni kosmetika, profesionalni spa, day spa provoz, interiéry spa, interiery spa, spa dekorace, spa procedury, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, vybaveni wellness, wellness vybaveni, vybavení wellness, wellness vybavení, wellness nábytek, nábytek wellness, wellness nabytek, nabytek wellenss, wellness pristroje, pristroje pro wellness, přístroje pro wellness, wellness přístroje, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, virivky wellness, vířivky wellness, lehátka wellness, lehatka do wellness,

wellness trendy, trendy ve wellness a spa, wellness procedury, wellness ošetření, wellness osetreni,