Follow me
0

Vegani milují bio

 Jedna miliarda lidí na světě se stravuje vegetariánsky.
Rostoucí trend veganství.

Výživové styly jsou úzce spjaty s životními styly. V konzumním chování rostoucího počtu lidí však hrají roli nejen hlediska jako  požitek nebo zdraví, ale také hodnotová orientace. Tak je tomu často, když se například lidé vědomě vzdávají masa nebo dokonce všech živočišných potravin.

Podle průzkumů demoskopického institutu Allensbacher Institut für Demoskopie se v Německu počet vegetariánů v současné době odhaduje na 7 milionů, z toho se 700 000 stravuje vegansky. 15krát víc lidí než ještě před 20 lety nejí maso a ryby, část se zříká mléčných výrobků a vajec, nebo dokonce všech potravin živočišného původu. Každým dnem jich podle zpráv vegetariánského svazu Vegetarierbund přibývá 2 000.

Celosvětově se počet vegetariánů v současné době odhaduje na jednu miliardu. V čele je Indie s podílem – v závislosti na zdroji informací – dvaceti až čtyřiceti procent veškerého obyvatelstva, to znamená až 200 milionů obyvatel. V roce 2014 bude mít BIOFACH, vůdčí světový veletrh biopotravin, konaný ve dnech 12. až 15. února, poprvé v rámci stánku novinek vlastní kategorii veganských produktů.

Vůdčí světový veletrh biopotravin v posledních letech zaznamenává stále větší nabídku potravin pro veganskou kuchyni. Posledně prezentovalo v únoru 2013 odpovídající produkty 479 vystavovatelů z celkového počtu 2 413 vystavovatelů veletržní dvojice BIOFACH (436) a VIVANESS (43), mezinárodního odborného veletrhu přírodní kosmetiky. Vegetariánský či veganský sice nemusí nutně znamenat také bio, ale bioodvětví nabízí milovníkům tototo výživového stylu snad nejbohatší výběr produktů.

Důvody proč se rozhodnout pro stravování bez živočišných produktů jsou rozmanité a individuální. Nicméně mají biozákazníci a vegani při výběru svého jídla často podobné motivy: ochranu životního prostředí a zvířat, odmítání masového chovu zvířat a otázky výživy celého lidstva. Odhaduje se, že k výrobě jednoho kilogramu hovězího masa je zapotřebí přes 10 kilogramů krmného obilí a 15 krychlových metrů vody. Rozhodující však nejsou jenom tyto faktory, ale také zdraví a požitek. A že vegetariánská a veganská kuchyně zdaleka není odmítavá k požitkům a už vůbec neznamená odříkání, to ukazuje mimo jiné rostoucí počet nápaditých kuchařů.

 

Eating out in vegan style:
veganská kuchyně mimo domov

Jmenují se Attila Hildmann, Björn Moschinski, Josita Hartanto, Nicole Just nebo Surdham Göb – a dělají v Německu rozruch se svými veganskými kulinářskými kreacemi, gastronomickými koncepcemi a restauracemi, nebo také s kuchařkami pro domácí kuchyni. Také v zahraničí přicházejí jejich kolegové – kuchaři s veganskými koncepcemi, jako například Američanky Amanda Cohen nebo Chloe Coscarelli.

Björn Moschinski je majitelem veganské restaurace Kopps v Berlíně (D), koučuje kuchaře z velkostravování, angažuje se v německé organizaci na pomoc dětem Kinderhilfswerk a píše kuchařky. „Veganství znamená potěšení a překvapení na talíři“, říká Moschinski v rozhovoru s časopisem Chefs!, Gersfeld (D). Tam se také můžeme dočíst, co říká Surdham Göb, veganský kuchař a majitel cateringové služby Surdhams Kitchen, Mnichov: „Veganský způsob života už zdaleka není jen záležitostí freaků s pearcingem nebo spirituálních jogínů. To platí i o Německu.

Moje kuchařské kurzy již navštěvují úplně normální ženy v domácnosti nebo páry. Člověk nemusí být veganem, aby uměl vařit vegansky. Musí jen myslet trochu jinak a zvyknout si na to, že na talíři nemá běžnou trojkombinaci sestávající z přílohy, zeleniny a masa.“

Ve vegetariánských restauracích se ukazuje, že stoupá i počet těch, kteří se masa nezříkají nadobro, ale chtějí jen z nejrůznějších důvodů omezit konzumaci živočišných produktů. Podle vegetariánského svazu Vegetarierbund v Německu 60 až 80 procent hostů vegetariánských restaurací nejsou vegetariáni. Vegetariánské dny v jídelnách a menzách už nejsou žádnou zvláštností.

Veganský „studentský chlebíček“ je k dostání například v první čistě vegetariánské menze Německa. Veggie N°1 je restaurace v areálu univerzity Freie Universität Berlin a první ryze vegetariánská menza v Německu. Byla otevřena v roce 2011. Díky výlučnému používání vegetariánských přísad zařízení podle vlastních údajů dosahuje vysokého podílu bio – 40 procent. Kromě toho iniciátoři dbají na regionální původ a sezonní potraviny. Tato „zelená menza“ je podle studentské organizace Studentenwerk Berlín navštěvována stálými hosty – vegetariány, ale je velmi oblíbená také u nevegetariánů a příležitostných hostů. Těm všem by chtěli provozovatelé trvale dát možnost rozhodnout se pro jídlo ohleduplné k životnímu prostředí. Přibližně jedna pětina jídel je čistě rostlinného původu a zvlášť klimaticky příznivá. Denně se tam již stravuje 1 000 lidí, zatímco zpočátku se vydávalo pouhých 400 jídel za den.

 

Supermarket plný veganských produktů

Že je vegetariánská a veganská strava v trendu, ukazují také nové, inovativní obchodní koncepce, které se etablují na trhu. Kdo se chce stravovat vegetariánsky nebo vegansky, přijde si v Německu na své například v supermarketu Veganz. Od založení v roce 2011 byly otevřeny čtyři filiálky, a to v Berlíně (2x), ve Frankfurtu a v Hamburku. První veganský supermarket Evropy s kompletním sortimentem dosáhl v roce 2012 ve své první filiálce obratu 1,6 mil. EUR a denně tam nakupuje kolem 500 zákazníků. Pro rok 2013 společnost očekává obrat ve výši 5,3 mil. EUR.

Jan Bredack, bývalý manažer v jedné německé automobilce, změnil svůj život a ze svého způsobu života a výživy udělal zaměstnání. „Veganem jsem pět let a často jsem měl problém najít odpovídající nabídku potravin. To se v zásadě stalo základem koncepce Veganz.“ Produkty pro čtyři filiálky se hledají na celém světě, přičemž se klade důraz na Fair Trade a bio. Součástí každé prodejny je také bistro, v němž se zákazníci mohou inspirovat a sbírat nápady na doma a pro příští nákup. To platí i o škole vaření Veganz. Součástí koncepce je také cateringová nabídka. „Navštěvujeme četné festivaly, kde získáváme nové okruhy zákazníků“, říká Jan Bredack. Expanzivní plány tohoto Berlíňana jsou ambiciózní: 21 prodejen do roku 2015, a to ve Vídni (2x), v Praze, Mnichově, Lipsku, Essenu, Kolíně nad Rýnem, Londýně, Budapešti, Stuttgartu, Hannoveru, Freiburgu, Norimberku, Curychu, Amsterodamu, Varšavě a Římě.

Nadšení pro veganskou kuchyni roste nejen v Německu. Tak například ve Vídni odstartoval další veganský obchodní koncept v podobě Maran Vegan.

Vegani milují bio: veganské potraviny na veletrhu BIOFACH

Profesionálové z obchodu a gastronomie, kteří se chtějí informovat o mezinárodních trendech ze sektoru biopotravin, mají již dnes ve svém kalendáři závazně poznamenaný termín: 12. až 15. února 2014. A protože vůdčí světový veletrh biopotravin BIOFACH, který se v té době příště koná, prezentuje nejen nejrozsáhlejší ucelenou přehlídku bioproduktů, ale pestrou a inspirativní nabídku zde najdou také přívrženci veganské výživy, bude mít kategorie „Vegan“ svoje vlastní místo na stánku novinek veletrhu BIOFACH. Veganské dobroty tak budou poprvé spolusoutěžit o Best New Product Award, o němž odborní nákupčí každoročně hlasují ve všech kategoriích na stánku novinek. Udo Funke, vedoucí akcí BIOFACH a VIVANESS: „Je pro nás důležité jednak zachycovat trendy v potravinářském sektoru, jednak dávat trhu aktivní impulzy. Veganství je takovým trendem, ale patří sem i jiné speciální způsoby výživy, jako košer nebo halal. Na ty se – stejně jako na spravedlivě obchodované bioprodukty – ve veletržním průvodci upozorňuje malou značkou. To návštěvníkům usnadňuje orientaci. Novinky prezentujeme tak, aby navodily bezprostřední zážitek. Zástupci odvětví a nákupčí by měli mít z návštěvy veletrhu co největší užitek – a odjet domů s kufrem plným nápadů.“

 

 

zdroj: BioFach

 

Kam dál?

články:
Novinky a aktuality – wellness kosmetika

Profesionální aromaterapie pro kosmetiku
Aromaterapie do sauny
Profi SPA kosmetika
Thalassoterapie

Peelingové saunové rituály
Arganový olej – absolutní HIT v kosmetice a wellness
Nové wellness trendy
Léčivá sůl ve wellness a spa

 

 

Kam dál?
rubriky:

Wellness kosmetika
Wellness trendy
Krása a zdraví
Medical wellness- spolupráce medicíny a wellness
Wellness interiéry – stavba wellness
Wellness provoz – klienty, zaměstnanci-marketing
Bazény, vířivky, spa

Fotogalerie wellness – inspirace
Sauna a saunování

Wellness vybavení

 

 

profesionální kosmetika, profesionalni kosmetika, kosmetika pro kosmeticky, kosmetika pro kosmetičky, kosmetika do salonu, spa kosmetika, profi kosmetika pro kosmetičky, kosmetika profi, profi kosmetika, saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny, wellness kosmetika, kosmetika wellness, bio kosmetika, přírodní kosmetika v salonu, prirodni kosmetika do wellness, kosmetika novinky, novinky kosmetika, kosmetika pro profesionály, kosmetika pro profesionaly, kosmetika wellness, spa wellness kosmetika, profesionální kosmetika salonní, salonni kosmtika, kosemtika do salonu, profesionalni kosmetika do salonu, profesionalni spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionální salonní kosmetika, profi kosmetika, spa kosmetika, kosmetika spa,  saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny,

 

spa, spa wellness, wellness spa, wellness a spa, spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionalni kosmetika, profesionalni spa, day spa provoz, interiéry spa, interiery spa, spa dekorace, spa procedury, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, vybaveni wellness, wellness vybaveni, vybavení wellness, wellness vybavení, wellness nábytek, nábytek wellness, wellness nabytek, nabytek wellenss, wellness pristroje, pristroje pro wellness, přístroje pro wellness, wellness přístroje, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, virivky wellness, vířivky wellness, lehátka wellness, lehatka do wellness,

wellness trendy, trendy ve wellness a spa, wellness procedury, wellness ošetření, wellness osetreni,