Follow me
0

Rozdíly mezi klientelou pražských fitness klubů a zákazníky fitness center na Praze – západ

Jaké jsou rozdíly mezi návštěvníky pražských klubů a zákazníky fitness center na Praze – západ? Tímto tématem se zabývali studenti fakulty sportovního managementu FTVS UK a pro členy České komory fitness připravila základní přehled diplomantka Hana Čmakalová.

Největší rozdíly mezi respondenty, plynoucí z výsledků diplomové práce Petra Hercíka, týkající se konkurence fitness klubů v Praze, a výsledků výzkumu Hany Čmakalové, zaměřujícího se na konkurenci fitness center na Praze – západ jsou následující.

Fitness kluby v Praze

Fitness centra na Praze – západ

1.

zaměření se na kvalitu zákazníků   – věrné a dlouhodobé zákazníky

zaměření se na kvantitu zákazníků   – všechny zákazníky

2.

zákazníci upřednostňují levnější dlouhodobá   členství oproti krátkodobým

zákazníci se neradi váží na dané fitness centrum, upřednostňují permanentky a jednorázové vstupy

3.

kvalita služeb a vybavení klubu hraje s dostupností důležitou roli při rozhodování o využívání či   nevyužívání klubu

dostupnost fitness centra a cena hraje důležitou roli při rozhodování o   využívání fitness centra

4.

propagace way of mouth, zde funguje jen velmi málo – anonymní prostředí

zákazníci jsou největšími propagátory fitness center – neanonymní prostředí

5.

téměř 14%respondetů využívá   fitness při pauze v práci či ve škole

návštěvníci fitness center na Praze – západ nevyužívají fitness služeb během pauzy v práci či ve škole

6.

34% respondentů cestuje do klubu v rozmezí 15 – 30 minut a dalších 21% 30   minut až hodinu – respondenti jsou   ochotni za svým klubem cestovat

47% respondentů cestuje do fitness centra v rozmezí 6 – 15 minut a 33% má   fitness centrum do 5 minut – zákazníci nejsou   ochotni/navyklí cestovat kvůli fitness službám

7.

89% respondentů má předchozí   zkušenost s jiným fitness klubem

39,1% respondentů nemá předchozí   zkušenost s jiným fitness   centrem – zákazníci si teprve navykají na tento způsob sportovních aktivit

8.

fitness kluby navštěvují převážně muži   (55%)

fitness navštěvují převážně ženy (67,3%)

Zdroj: Čmakalová (2013)

Ve srovnání s velmi podobným výzkumem, jenž byl zaměřen na konkurenci fitness klubů v regionu Praha, uskutečněn zhruba před 2 lety (HERCÍK, 2011) a jemuž se věnuje i jeden z odborných článků (ČÁSLAVOVÁ, HERCÍK, 2012), jsem zaznamenala velmi zajímavé odlišnosti. Tyto rozdíly tendencí zákazníků jsou podrobněji rozebrány v tabulce 1. Jedním z hlavních důvodů pro zákazníky pražských klubů, proč začali využívat daný klub, přerušili využívání služeb ve svém předchozím klubu a stali se členem současného, je lepší kvalita služeb a luxusní vybavení. Z toho usuzuji, že pro zákazníky pražských klubů je kvalita poskytovaných služeb a zařízení důležitější než pro zákazníky fitness center na Praze – západ, kde jsou respondenti neustále svazováni dostupností fitness centra ke svému bydlišti, zaměstnání či škole. I přesto z obou výzkumů vyplývá, že při výběru sportovního zařízení zákazníci přikládají největší důležitost dostupnosti daného zařízení. Ovšem co se týče kvality a ceny, zákazníci pražských klubů oproti zákazníkům fitness center na Praze – západ upřednostňují spíše kvalitu služeb a prostředí klubu. Zde je vidět postupný vývoj a připodobnění se k západoevropskému chování zákazníků. Nicméně zákazníci fitness center na Praze – západ, i přes rychle se rozvíjející konkurenci vedoucí až k přesycenosti trhu, se stále spíše podobají zákazníkům pražských center před 15 lety. Podkladem pro tento úsudek je odborný článek, zabývající se kvalitou tělovýchovných a sportovních služeb v pražských fitness centrech od ČÁSLAVOVÉ a VRANÉHO (1998), z jehož výsledků vyplývá, že zákazníci upřednostňují před kvalitou fitness centra jeho dostupnost a cenu, stejně jako nynější zákazníci fitness center v konkurenčním prostředí Prahy – západ. Výsledky tohoto výzkumu také prokázaly, že většina poskytovatelů služeb se řídí tím, co dělá konkurence, co je moderní a především na co má vlastník momentálně peníze, což je typické i pro poskytovatele fitness služeb na Praze – západ, kteří často nemohou vyjít vstříc zákazníkovým přáním a požadavkům vzhledem k jejich finančním možnostem.

 

CHARAKTERISTIKA FITNESS CENTER NA PRAZE – ZÁPAD Z HLEDISKA MARKETINGOVÉHO MIXU

 Služby

V oblasti Praha – západ je sortiment služeb jednotlivých fitness center téměř stejný jako v konkurenčním prostředí hlavního města Prahy, což je způsobené geografickou polohou těchto oblastí. Fitness centra na Praze – západ nabízí povětšinou klasickou nabídku služeb – posilovnu s kardio zónou, skupinové hodiny a doplňkové služby. Druhy skupinových hodin i jednotlivých posilovacích strojů a cvičebních pomůcek jsou obměňovány vzhledem k novým trendům, jež do České republiky směřují především ze západoevropských zemí, a hlavně vzhledem k finančním možnostem poskytovatelů fitness služeb, které jsou při obměně či modernizaci poskytovaných služeb, zařízení a vybavení fitness centra rozhodujícím prvkem.                                                                                                 Typickým rysem pro poskytovatele fitness služeb v konkurenčním prostředí Prahy – západ je snaha získat konkurenční výhodu nad ostatními fitness centry v dané oblasti za pomoci jedné poskytované služby, na níž se fitness centrum zaměřuje. Pomocí této služby se snaží vyplnit tržní mezeru na trhu poskytovatelů fitness služeb na Praze – západ.

 

Cena

Ceny nabízených služeb zkoumaná sportovní zařízení v konkurenční oblasti Praha – západ stanovují především podle konkurence, což jsou fitness centra z okolí, ale i pražská fitness centra. Tento krok není příliš zdařilý, jelikož jednotlivá fitness centra se od sebe odlišují a nemají tedy stejné příjmy a výdaje.                                                                       Fitness centra nejčastěji využívají permanentky, které jsou nabízeny zákazníkům v několika podobách.  První z nich jsou permanentky na určitý počet vstupů, hodin či procedur. Dále jsou to permanentky na určitý časový úsek, jež fungují podobně jako klubová členství. Poslední variantou jsou permanentky s kreditovým systémem, které si zákazník spravuje dle svých finančních možností, zde je však stanovena minimální částka při nabití. Typická klubová členství, jež jsou ve velké míře využívána pražskými fitness centry, kdy zákazník podepíše smlouvu s fitness centrem na delší časový úsek (zpravidla 1 až 2 roky), jsou v této oblasti zákazníkovi předkládány jen velmi zřídka.

 

Propagace a image vybraných zařízení

Nejdůležitějším prvkem, který pomáhá v propagaci a kladně ovlivňuje image fitness center v konkurenčním prostředí Prahy – západ, je bezpochyby neanonymní prostředí, jež je typické pro tuto oblast. Nicméně toto prostředí nemusí být vždy ku prospěchu, a tak velmi záleží, jak se k této situaci jednotlivá fitness centra postaví.  Je statisticky dokázané, že nespokojený zákazník informuje o špatných zkušenostech v průměru 4 krát více lidí než spokojený zákazník. Pro fitness centra je tedy nezbytné, aby kladla velký důraz na spokojenost svých zákazníků. Poskytovatelé fitness služeb v konkurenčním prostředí Praha – západ svou image zakládají na rodinné, přátelské atmosféře. Pořádají pro své zákazníky víkendové sportovní akce, sportovní dovolené v zahraničí i další podobné akce, čím se snaží budovat silnější pouto k zákazníkovi. Vytvoření si kladného, blízkého vztahu k zákazníkovi je pro tato fitness centra zásadním bodem, neboť právě zákazník může posloužit svými zkušenostmi ke zdokonalení sportovního zařízení. V tomto případě mají fitness centra navrch oproti velkým pražským fitness klubům, kde se zákazníci téměř nedostanou do styku s vedením klubu. I přesto bývají tyto výhody poměrně často potlačeny finančními možnostmi jednotlivých fitness center.                                                                                                             Pro poskytovatele fitness služeb v konkurenčním prostředí Prahy – západ je vztah se zákazníkem důležitý i při rozšiřování klientské základny, jelikož zákazník je hlavním propagátorem těchto fitness center, což prokázaly výsledky výzkumu – propagace typu way of mouth je v tomto prostředí nejúčinnější. Zkoumaná fitness centra k propagaci klubu také využívají reklamní letáky, jež jsou distribuovány v blízkém okolí (vzdáleného zhruba do 5 – 10 km od fitness centra) a slouží především k informování zákazníků o konkrétních akcích, a dále měsíčník (popř. čtvrtletník), kterým informují zákazníky o dlouhodobějších neaktuálních věcech (o cenách a poskytovaných službách). Všechna fitness centra podrobená výzkumem využívají k informování zákazníků o aktuálních činnostech sportovního zařízení své zákazníky prostřednictvím webových stránek a sociálních sítí (facebook), nicméně tyto typy propagace bývají často zanedbávané, informace nejsou přesné a aktuální, na což si zákazníci oprávněně stěžují. Poslední formou propagace, jež fitness centra využívají, jsou reklamní bannery či billboardy visící v prostorách sportovních zařízení.

 

Charakteristika provozoven a jejich shodné znaky

Fitcentra v konkurenčním prostředí Prahy – západ se rozdělují do tří skupin:

  1. sportovní komplexy o rozloze do cca 1500 m², které nabízejí fitness služby spolu s jiným druhem služeb, např. gastronomické, beauty či kulturní služby
  2. střední fitness centra o rozloze zhruba do 500 m²
  3. malá fitness centra do 200 m², drobní poskytovatelé fitness služeb, kteří mají velmi úzký sortiment nabízených služeb

Fitness centra v konkurenčním prostředí Prahy – západ, přestože jsou rozdílná svou velikostí provozovny, nabídkou služeb či množstvím personálu, mají velmi podobnou image na trhu poskytovatelů fitness služeb. Prostředí, ve kterém tato sportovní zařízení působí, totiž nutí jednotlivá fitness centra k tomu, aby na zákazníka působila dojmem rodinné, přátelské atmosféry. Zákazník jim pak více důvěřuje a také dokáže prominout drobné nedostatky, se kterými se jednotlivá fitness centra potýkají. Dokonce přístup personálu leckdy dokáže omluvit i jeho odborné znalosti a dovednosti, což se stává zvláště u méně náročného zákazníka.                                                                                                                         V oblasti Prahy – západ se také lze setkat se stejným zaměřením na zákazníka a konkurenci fitness center. Vedoucí zkoumaných sportovních zařízení vidí svou největší konkurenci ve fitness centrech působících v okolí zhruba do 10 km. Své veškeré marketingové aktivity zacilují na potenciální i současné zákazníky žijící v blízkém okolí fitness centra (ve stejné či sousední obci, městyse, městě). Konkurenční boj tedy probíhá pouze uvnitř jednotlivých konkurenčních skupin a jednotlivé konkurenční skupiny se navzájem nijak neohrožují.                                                                                                    Dalším shodným znakem a problémem všech provozoven fitness služeb na Praze – západ, jsou finanční možnosti, které často velmi omezují fitness centra v jejich rozvoji, a to i přesto, že mají v mnohých případech podněty ke zdokonalení přímo od zákazníka, většinou jim však nemohou vyhovět. Tento problém můžeme generalizovat na celý trh poskytovatelů fitness služeb v České republice.

 

POUŽITÁ LITERATURA

[1]         ČÁSLAVOVÁ, E.; HERCÍK, P. Konkurence fitness klubů světových řetězců v regionu Praha a loajalita jejich zákazníků. Česká kinantropologie, 2012, Vol. 16, Iss: 3, pp. 159-172. ISSN 1211-9261.

[2]         ČÁSLAVOVÁ, E.; VRANÝ, M. Kvalita tělovýchovných a sportovních služeb ve vybraných pražských fitcentrech na bázi živnostenského podnikání fyzických osob. Česká kinantropologie, 1998, č. 1, s. 41-49. ISSN 1211-9261.

[3]         ČMAKALOVÁ, H. Konkurence fitness center v oblasti Praha – západ a loajalita jejich zákazníků. Praha, 2013. 105 s. Diplomová práce na FTVS UK. Vedoucí diplomové práce Doc. Ing. Eva Čáslavová.

[4]         HERCÍK, P. Konkurence ve vybraných fitness klubech v regionu Praha. Praha, 2011. 90 s. Diplom

 

zdroj: web České komory fitness, auto: Jana Havrdová

Kam dál?
rubriky:

Wellness kosmetika
Wellness trendy
Krása a zdraví
Medical wellness- spolupráce medicíny a wellness
Wellness interiéry – stavba wellness
Wellness provoz – klienty, zaměstnanci-marketing
Bazény, vířivky, spa

Fotogalerie wellness – inspirace
Sauna a saunování

Wellness vybavení

 

 

profesionální kosmetika, profesionalni kosmetika, kosmetika pro kosmeticky, kosmetika pro kosmetičky, kosmetika do salonu, spa kosmetika, profi kosmetika pro kosmetičky, kosmetika profi, profi kosmetika, saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny, wellness kosmetika, kosmetika wellness, bio kosmetika, přírodní kosmetika v salonu, prirodni kosmetika do wellness, kosmetika novinky, novinky kosmetika, kosmetika pro profesionály, kosmetika pro profesionaly, kosmetika wellness, spa wellness kosmetika, profesionální kosmetika salonní, salonni kosmtika, kosemtika do salonu, profesionalni kosmetika do salonu, profesionalni spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionální salonní kosmetika, profi kosmetika, spa kosmetika, kosmetika spa,  saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny,

 

spa, spa wellness, wellness spa, wellness a spa, spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionalni kosmetika, profesionalni spa, day spa provoz, interiéry spa, interiery spa, spa dekorace, spa procedury, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, vybaveni wellness, wellness vybaveni, vybavení wellness, wellness vybavení, wellness nábytek, nábytek wellness, wellness nabytek, nabytek wellenss, wellness pristroje, pristroje pro wellness, přístroje pro wellness, wellness přístroje, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, virivky wellness, vířivky wellness, lehátka wellness, lehatka do wellness,

wellness trendy, trendy ve wellness a spa, wellness procedury, wellness ošetření, wellness osetreni,