Follow me
0

Květiny a naše smysly – příroda v interiéru

Květiny umí provokovat všechny naše smysly
a to je na nich krásné.

 S rostlinami vchází do prostoru radost a optimismus. Květiny provázejí lidstvo už od starověku. V Egyptě byly nejoblíbenějšími papyrus a leknín, jejichž motivy zdobily významné budovy a hrobky.

Květiny se také často používaly k obětování nebo zdobení těla, jednalo se tehdy o věnce do vlasů, náhrdelníky či jiné ozdoby. Egypťané znali kosatec, mák, narcis, ale třeba i rozmarýn. Květiny využívali k výrobě parfémů i dekorací jídelních tabulí. Přinášely jim potěšení jak svým vzhledem, tak i vůní.

• Řekové i Římané využívali květy také velmi často, a to do různých čelenek nebo ozdobných girland. Oblibu si tehdy získal vavřín a rozmarýn, o němž se domnívali, že povzbuzuje činnost mozku. Okvětní plátky květin, zejména růží, pokrývaly podlahy místností, kde se konaly slavnostní události.

• Číňané prosluli aranžováním květin. Mezi jejich oblíbené květiny patřily chryzantéma, pivoňka, narcis a samozřejmě orchideje. Japonci se čínskou tradicí inspirovali a vytvořili velmi obdivovaný styl − ikebana. Dnes se název ikebana často nesprávně používá jako název pro vypichované misky na jídelní tabule, avšak to nemá s ikebanou pranic společného.

• V období renesance umělci vytvářeli díla, na nichž jsou zachycena krásná květinová aranžmá, kterým dominují kosatce, chrpy, narcisy či růže. V 15. století vládla malbám holandských a vlámských malířů zátiší s květinami. Velmi často zobrazovali tulipány, kosatce, narcisy a pivoňky.

• V 19. století se květiny probojovaly do domácností a staly se součástí různých oslav, byly v podstatě moderní záležitostí a začaly se využívat také jako dárek.

• Na konci minulého století a zejména na začátku století 21. se květiny staly každodenní součástí našich životů. Sortiment je mimořádně bohatý, na trh přicházejí neustále nové odrůdy, květiny jsou dostupné větší část roku.

Značně se vylepšil i přepravní systém, květiny jsou několik hodin po uříznutí ošetřeny, zabaleny, prodány v květinové aukci a transportovány z Nizozemska k nám. Květiny se často dávají jako dárek, ale pomalu se stává moderní si květiny kupovat pro sebe a zdobit si jimi byt či je použít jako živé šperky, které se stávají součástí našeho šatníku. Květiny nás umějí nabít energií, umějí provokovat všechny naše smysly a to je na nich krásné.

 

 Květiny a lidské smysly

Své okolí vnímáme pomocí smyslů. Existuje pět základních smyslů – oči nám umožňují vnímat zrakové informace, sluch zprostředkovává zvuk a udržuje také rovnováhu, nos a jazyk reagují na pachy a chutě, smyslové nervy v kůži umožňují cítit kontakt, ale i změny v teplotě či bolest.

Některé květiny můžeme vnímat několika smysly zároveň, nejen zrakem, který je jistě v tomto případě nejdůležitější, ale i čichem, chutí a hmatem. Všechny tyto vjemy v nás vyvolávají pocity, emoce. Květiny mají na náš život velmi blahodárný účinek, umějí potěšit, zlepšit náladu, ale i dodat sebedůvěru a zvýšit přitažlivost. Proč někdy nevyzkoušet trochu výstřední aranžmá z živých květin?

 

 

Vzhled je základ

Prostřednictvím zraku vnímáme přibližně 80 % podnětů z našeho okolí. I přesto, že květiny můžeme vnímat hmatem a čichem, zrak je v tomto ohledu snad nejdůležitější. Nejsilnější vizuální efekt mají u květin bezesporu barvy.

Mezi základní barvy patří červená, modrá a žlutá. Červená barva je nejvášnivější a velmi rychle upoutá naši pozornost. V přírodě se naopak poměrně málo setkáváme s čistě modrou, většina modrých květin má odstín do červena nebo zelena.

Žlutá je nejjasnější barvou, v aranžmá se velmi dobře používá, protože se snadno kombinuje s ostatními barvami. Struktura vyvolává vizuální, ale zároveň i hmatový dojem.

Zajímavých efektů dosáhneme nečekanými kombinacemi.

Může se jednat o míchání výrazných, zdánlivě neslučitelných barev, použití různých druhů květů velmi odlišných tvarů a struktur, nebo využití netradičních doplňků, jako třeba střevíce nebo kabelky místo vázy.
Naší pozornosti se těší zejména exotické květiny, jako jsou například Gloriosa či Strelitzia.
K nejoblíbenějším exotickým květinám na českém trhu patří určitě strelície královská neboli Strelitzia reginae, pocházející z tropických oblastí jižní Afriky. Vyniká atraktivními oranžovomodrými květy zobákovitého tvaru.

 

 

 

 

Vůně je důležitá

Čich je stejně jako chuť chemickým smyslem, kterým neustále monitorujeme své okolí. Čich také představuje významnou součást chuti.

Květiny se odpradávna pěstují nejen pro svoji krásu či léčivé účinky, ale také kvůli vůni. Například z okvětních plátků růže se připravovaly různé parfémy a oleje. Mezi výrazně vonné květiny patří lilie, frézie, pivoňky nebo Chamelaucium.

Lilie bývá považována za aristokratickou květinu. Kdysi bývalo pěstování lilií velmi výnosným obchodem. Na Dálném východě se lilie pěstují již po tisíce let.

V Číně byly oblíbené nejen pro svou krásu, ale i pro léčivé účinky a kulinářské využití – jedla se poupata i rozvité květy. V Evropě se lilie používala k léčení řady různých chorob až do začátku 19. století,

Různé odrůdy se vyznačují odlišnou vůní a její intenzitou. Barevné spektrum květů zahrnuje tóny od bílé, přes žlutou, oranžovou, červenou až po fialovou. Mezi plnokvětými fréziemi je nejpopulárnější žlutá, pak následují bílá, červená, růžová a nachová. Mezi fréziemi s květy jednoduchými jsou nejoblíbenější bílé, žluté, nachové, červené, oranžové a růžové.

Svou vůní vynikají i pivoňky, které se pěstují po staletí. V zahradách čínských klášterů se objevovaly již před 2 000 let. Ve starém Řecku i Číně se používaly jako léčivé rostliny. Pivoňky se většinou pěstují venku, proto jsou v prodeji až od května. Nejvíc se jich na trhu objevuje v květnu a červnu.

Existují odrůdy jednoduché i plnokvěté, ty jsou nejoblíbenější. Velké, měkké a nadýchané květy pivoňky jsou ideální pro aranžmá a květinové dekorace s přídechem smyslnosti, kterou navíc zdůrazní svojí vůní. Úžasné jsou květy růžové, jasně červené a temně rudé. Pivoňky se velmi dobře kombinují s květinami s pevnější strukturou.

 

Zdroj: holandská květinářská kancelář

 

 

 

Kam dál?
rubriky:

Wellness kosmetika
Wellness trendy
Krása a zdraví
Medical wellness- spolupráce medicíny a wellness
Wellness interiéry – stavba wellness
Wellness provoz – klienty, zaměstnanci-marketing
Bazény, vířivky, spa

Fotogalerie wellness – inspirace
Sauna a saunování

Wellness vybavení

 

 

profesionální kosmetika, profesionalni kosmetika, kosmetika pro kosmeticky, kosmetika pro kosmetičky, kosmetika do salonu, spa kosmetika, profi kosmetika pro kosmetičky, kosmetika profi, profi kosmetika, saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny, wellness kosmetika, kosmetika wellness, bio kosmetika, přírodní kosmetika v salonu, prirodni kosmetika do wellness, kosmetika novinky, novinky kosmetika, kosmetika pro profesionály, kosmetika pro profesionaly, kosmetika wellness, spa wellness kosmetika, profesionální kosmetika salonní, salonni kosmtika, kosemtika do salonu, profesionalni kosmetika do salonu, profesionalni spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionální salonní kosmetika, profi kosmetika, spa kosmetika, kosmetika spa,  saunová kosmetika, saunova kosmetika, kosmetika do sauny,

 

spa, spa wellness, wellness spa, wellness a spa, spa kosmetika, profesionální spa kosmetika, profesionalni kosmetika, profesionalni spa, day spa provoz, interiéry spa, interiery spa, spa dekorace, spa procedury, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, vybaveni wellness, wellness vybaveni, vybavení wellness, wellness vybavení, wellness nábytek, nábytek wellness, wellness nabytek, nabytek wellenss, wellness pristroje, pristroje pro wellness, přístroje pro wellness, wellness přístroje, vybavení pro wellness, vybaveni pro wellness, virivky wellness, vířivky wellness, lehátka wellness, lehatka do wellness,

wellness trendy, trendy ve wellness a spa, wellness procedury, wellness ošetření, wellness osetreni,