Follow me
0

Kreslení pravou mozkovou hemisférou – rozvoj osobnosti- kreslení pro děti

Objevte, že i vy umíte kreslit.
Kurzy vhodné pro rozvoj dětí.

Kreslení je proces, který je spojen s viděním. Schopnost kreslit je vlastně schopnost vidět tak, jak vidí umělci. Jenže jak se to naučit? Je to podobné, jako když někomu vysvětlíte, jak má jezdit na kole: prostě nasedneš na kolo, šlápneš do pedálů a udržuješ rovnováhu.

Ke zvládnutí skutečné jízdy potřebujete však osvojení této dovednosti. Podobně nemůžete někoho naučit kreslit tím, že mu řeknete, že základem je umění vidět. Nemůžete to jen vysvětlit. Zvláště, když jsme uvízli v určitých symbolech domečků, postaviček, krajinky, které nás při kreslení determinují.

Ideální kurzy pro rozvoj dětí, zážitek pro celou rodinu

U kreseb malých dětí obdivujeme svobodu a kouzlo jejich výtvarných prací. Samotné děti se však později stávají svými vlastními neúprosnými kritiky a mnohé vzdávají kreslení v devíti-desíti letech. Jejich kresby nevypadají totiž realisticky a začnou věřit tomu, že neumějí kreslit. Raději se pak obrátí k různým výtvarným technikám – lepení, manipulaci s materiály – protože jim to způsobuje méně trápení. Ke kreslení se již nevrátí a v dospělosti pak tvrdí, že kreslit nikdy neuměli. U dětí je markantní i to, že získají větší sebejistotu a to se projevuje na výsledcích v učení.

Kurzy kreslení pravou mozkovou hemisférou jsou vhodné pro děti tak od 9-10 let, tedy od doby, kdy děti přestávají spontánně kreslit, protože se jim jejich kresby „nelíbí“, neodpovídají realitě, tedy tomu, co vidí. Kurzy jsou zejména  vhodné pro rodiče a děti. Je to pro ně příjemný víkend, který spolu stráví, dělají  spolu něco zajímavého a tvoří. S příjemnými reakcemi se setkáváme nejen u dětí, ale i u rodičů, například muži často projevují přímo dětinskou radost, že vlastně umějí kreslit.  Což je vlastně problém většiny dospělých, kteří tvrdí, že neumějí kreslit.

Velký význam mají kurzy kreslení pro hyperaktivní děti. Vydrží u kreslení v klidu sedět i hodiny a moc je to baví.

Jak lze tedy učit kreslení?
Učení se kreslit je vlastně záležitost učení se vidět správně – a to znamená víc než se jen dívat očima.

Pro kreslení jsou určeny speciální semináře – kreslení pravou mozkovou hemisférou. Jsou vedeny podle speciální metodiky, kterou popsala Betty Edwardsová. Učí kreslit své studenty na základě znalostí o funkcích našeho mozku. Její kniha Naučte se kreslit pravou mozkovou hemisférou je inspirací pro tyto kurzy. Opírá se o výzkum psychobiologa Rogera W. Sperryho z šedesátých let minulého století na téma funkce hemisfér lidského mozku, za který dostal i Nobelovu cenu. Jeho objevem bylo, že mozek používá dva zcela odlišné způsoby myšlení – jeden analytický, verbální a druhý vizuální, vnímavý.

Dnes se už všeobecně ví, že levá mozková hemisféra je verbální, používá slova k popisu, definici, pojmenování. Je analytická – zpracovává věci krok po kroku, postupně. Používá symboly, je abstraktní – malou informaci používá k prezentaci celku, má přehled o čase, používá číselné pojmy, vytváří závěry založené na rozumu, faktech a vytváří závěry založené na logice. Souvisí i s našimi strachy, obavami, vyhodnocuje situace na základě našich minulých zkušeností.

Pravá mozková hemisféra pracuje s nonverbálními prostředky a syntetizuje, vytváří z věcí celky. Nepotřebuje fakta ani důvody, odkazuje na věci tak, jak momentálně jsou. Z toho pohledu se může zdát, že je iracionální. Je jí vlastní intuice – náhlé prozření, často založené na pocitech a vizuálních obrazech. Její pohled je „holistický“, vidí věci najednou a často nám nabízí a vede k různým (ve smyslu rozmanitým) závěrům.

Každá hemisféra má tedy svůj způsob vnímání vnější reality a vlastní způsob vědění.

Kreslení je především funkcí pravé mozkové hemisféry. Učení kreslení napomáhá vypnutí funkce levé hemisféry a zapojení pravé. Problémem však je, že levý mozek je dominantní a rychlý.

Metodika kreslení pravou mozkovou hemisférou je založena na tom, že dominantní – levý – mozek přenechává práci pravému velmi neochotně a tehdy, když se mu úkol vyloženě nelíbí. Už proto, že úkol zabírá moc času, je příliš detailní (a to levý mozek nedovede vyřešit). Cesta k pravé hemisféře je tedy přes činnosti, které levý mozek odmítne.

Když se člověk začíná učit kreslit, pokouší se nakreslit židli na základě vlastní znalosti o ní. To pracuje levou mozkovou hemisférou. Sedátko musí být dost velké, aby člověka udrželo, nohy židle jsou stejně dlouhé a stojí rovně na podlaze… všechny tyto informace nepomáhají, ba naopak – vizuální informace z různých úhlů pohledu nemusí odpovídat tomu, co víme a známe. Na obraze se může sedátko jevit jako úzký proužek, na který by se nedalo posadit. Nohy budou mít zdánlivě každá jinou délku.

Jak to správně nakreslit?

Studenti vůbec nekreslí židli – místo toho kreslí prostor kolem židle.

Pokud tedy kreslí hrany negativního prostoru, nakreslí i židli, protože sdílí hrany s prostorem kolem ní.

Židle bude dokonce vypadat „správně“, protože studenti jsou schopni vidět a kreslit mezery přesně.

Pokud ve svých kresbách dávají pozor na negativní prostor, automaticky se tím řeší i problémy s kompozicí. A konec konců to vše zlepšuje naše vnímání.

V podstatě umět kreslit je záležitost pěti dovedností:

♦ vnímání hran (obrysové kresby)
♦ vnímání mezer (negativní prostor)
♦ vnímání vztahů (perspektiva a proporce)
♦ vnímání světla a stínů (stínování)
♦ vnímání celku (podstaty věci)

Kreslení vztahů souvisí s učením se pozorování. Dobré pozorování vztahů a perspektivy, sjednocení vizuální logiky tvarů, hran, prostoru, světel a stínů nám umožňuje realisticky zaznamenat svět kolem nás.

První částí je všímání si úhlů vzhledem k vertikále i horizontále a druhá je pozorování proporcí jednotlivých objektů vzhledem k jiným. Tato schopnost vyžaduje používání poměrů a srovnávání, což spíše vyhovuje „levému mozku“. Víme, že strop je rovný a stěny vertikální ale na kresbě musíme zaznamenat okraje stropu, které nejsou vodorovné, a roh není pravoúhlý. Všechno jsou to nepravidelné šikmé úhly. Při kreslení je všechno pozorování založeno na srovnávání: jaký je tento úhel ve srovnání s vertikálou? Jak je ten stůl široký vzhledem k jeho délce? Všechna srovnávání se provádějí vzhledem k nějakým konstantám: úhel porovnáme s vertikálou a horizontálou, velikost/proporce srovnáváme rovněž pomocí konstanty – základní jednotky.

Na semináři lektor volí metodiku, jak zvládnout těchto pět pilířů kresby. Navíc se studenti na těchto kurzech dostávají do stavu, bez kterého se žádný umělec neobejde: je to trochu jiný způsob vnímaní okolního světa. Přestávají mít povědomí o čase, přitom se cítí pozorní a bdělí, ale zároveň pociťují klid a uvolnění.

I když tedy nechceme být přímo umělci, naučit se kreslit může být obohacením pro náš život. Lidé se také neučí psát a číst aby se stali spisovateli nebo básníky. Podobně i umění kreslit může náš život učinit pestřejší – můžete vidět lépe a více.

Přesto absolventi třídenního kurzu zvládnou kresbu včetně portrétu na velmi uspokojivé úrovni. Navíc získají schopnost pozorovat a dívat se způsobem, jakým se dívají umělci. Otevírá jim to další možnost: uvědomit si vlastní schopnosti, zvýraznit vlastní individualitu. Děti – ve věku od deseti let, které se kurzu zúčastnily se svými rodiči – dokonce lépe prospívají ve škole. Víc si věří a konec konců se naučily víc používat i pravou mozkovou hemisféru. Tu, která je nebojácná, vidí více možností (je tedy kreativnější).

 

zdroj: Magdalena Lautnerová, www.alternativni-leceni.cz

 

 

Kam dál?

Děti ve wellness – Děti a rodina

 

 Další články v rubrice Bylinky a koření

Bylinky pro dobrou náladu
Kurkuma, zázračné koření pro zdraví a krásu
Bylinkové wellness rituály
Aroma koupele – magické rituály krásy
Bylinkové wellness rituály – bylinky a koření ve službách krásy, pohody a zdraví

Bylinky na bolest hlavy

 

Další články domácí wellness:

Domácí wellness rozmazlování – vana plná pohody
Aroma koupele- magická energie z přírody
Bylinkové wellness rituály pro zdraví a krásu
Wellness kosmetika a beauty
Aromaterapie – ovlivní náladu
Víc než jen koupelna – wellness v koupelně – trendy v obkladech

Wellness vybavení pro domácí wellness
Jak postavit domácí wellness?    
Esence do sauny, vůně do sauny  
Bylinky ve wellness – wellness rituály – bylinky a koření  

                                             

 

Další Rubriky na wellnesslife.cz

Wellness procedury
Wellness terapie
Zdraví a péče
Wellness trendy
Wellness interiéry
Wellness vybavení
Wellness kosmetika
Domácí wellness
Domácí sauna a saunování
Zahradní wellness, outdoor

 
Wellness
Wellness spa wellness, wellness a spa, spa a wellness, wellness spa, wellness-spa, spa wellness wellness styl, exotické wellness, wellness centrum, spa – wellness, exkluzivní wellness, exkluzivni wellness, spa wellness centrum, wellness spa, wellness a spa, wellness a spa, atmosféra wellness, wellness atmosféra, atmosféra ve wellness,

wellness hotel, wellness trendy, wellness interiery, interiery wellness, wellness design, wellness dekorace, wellness koncept, wellness kosmetika, dekorace do wellness, dekorace pro wellness, Domácí wellness, domaci wellnes, wellness doma, soukromé wellness, soukrome wellness, soukromé wellness, soukromé wellness centrum.
Domácí wellness  Domácí wellness, domaci wellness, wellness doma, soukrome wellness, soukromé wellness, wellness centrum doma, home spa, home wellness, výstavba domácího wellness, vystavba domácího wellness, jak postavit domaci wellness, jak postavit domácí wellness, domácí wellness centrum, domaci wellness centrum, domácí fitness, domaci fitness, fitness doma, vybaveni pro domaci fitness, domácí fitness vybavení, domaci fitness vybaveni

Sauna, sauny, saunování, sauna ve wellness, sauna ve spa, vybavení sauny, vybaveni sauny, vybavení do sauny, vybaveni do sauny, vybavení pro saunu, kosmetika do sauny, druhy sauny, jak postavit saunu, saunování doma, sauna pro domácí wellness, sauna do bytu, domácí sauny, domácí sauna, sauny doma, saunové domy, saunové sruby, sauny inspirace, sauna interiér, interiér sauny, dekorace sauny, dolnky do sauny, doplňky do sauny, kosmetika do sauny, obložení sauny, kameny do sauny, obložení sauny kamenem, dřevo na saunu, drevo na saunu, venkovní saunové domky, parní sauny, aroma do sauny, aromaterapie do sauny, finská sauna, finské sauny, finská sauna domu, domácí finská sauna, finska sauna, finska domaci sauna, finská domácí sauna, interiery sauna, sauna interiery, jake drevo do sauny, jake drevo na saunu, kamen obklady sauny, obklady do sauny, obklad v sauně, sauna domácí, sauna interier, saunování sůl, saunovani sul, sul do sauny, sůl do sauny, nábytek do sauny, nabytek do sauny, nábytek saunování, saunový nábytek, saunovy nabytek, slana sauna, slaná sauna, sůl do sauny, směsi do sauny, byliny do sauny, bylinky do sauny,
Sauna domu, sauna doma,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře (0)

Trackback URL | Comments RSS Feed

Komentáře nejsou povoleny.